20 augustus 2014

Over knagende ratten in je hoofd

2 dagen terug in het werkritme en hoewel de goesting in het nieuwe schooljaar er nog steeds is, is er ook al een probleem. Wakker worden om 5 uur met knagende ratten in je hoofd. Zo noemt Paul Loomans ze en het klonk voor mij heel herkenbaar. 

Die ratten die langzaam aan je knagen, die je probeert weg te duwen. Je negeert ze, maar op vervelende momenten komen ze bovendrijven, ontnemen ze je slaap en concentratie. Die dingen die al lang op je to-do list staan (een lijstje dat alleen bestaat in je hoofd), maar die je uitstelt en negeert om verschillende redenen. Omdat je niet weet hoe je eraan moet beginnen, omdat het een zware berg lijkt om te beklimmen, omdat je het niet alleen wil doen, ... Heb je ze ook? 

Wel mijn ratten hebben 6 weken heerlijk geslapen. Ze zijn er al lang, maar ze kwamen even niet boven, omdat ik echt ontspannen was. Nu er weer spanning is; deadlines, nieuwe projecten (die naast opwinding ook wel wat onzekerheid met zich meebrengen) en een druk schema, vinden die ratten ook weer hun weg.

Het goede nieuws van vandaag: ik heb ze aangepakt, deze morgen in ons bed. En ik voel me al een heel stuk beter. Ik reken dus op een langere nacht morgen. 

Mijn recept om van de ratten af te geraken, of toch van hun geknaag? 
1. Een geweldig lief dat helpt om de ratten bespreekbaar te maken. Door ze alleen in je hoofd te laten en weg te duwen, worden ze groter en zoeken ze om 5 uur 's morgens hun weg naar je bewustzijn. Dus praat erover, dan knagen ze minder. 
2. Benoem de ratten en bekijk ze van dichterbij in plaats van ze weg te duwen. Geef ze wat aandacht. Kijk wat je tegenhoudt om ze aan te pakken en wat je nodig hebt. Wat moet ik met deze rat doen? Hoe en wanneer zou ik ze kunnen aanpakken? Door ernaar te kijken worden ze kleiner. Ze lijken niet meer onoverkomelijk. 
3. Pak ze rustig aan, op het moment dat past. Dat hoeft niet allemaal vandaag of morgen. 
4. Als je het nu nog niet kan aanpakken, als je er nog niet klaar voor bent, blijf er dan over praten. Duw ze niet weg of negeer ze niet. Zo worden ze alleen groter EN GROTER EN GROTER ... 

(Inspiratie boek: Paul Loomans - Tijdsurfen)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten