8 augustus 2014

Money, money, money, Always sunny, In the rich man's world.


Vroeger, in mijn jonge jaren, wilde ik veel centen verdienen. Een carrière binnen een multinational of door het leven gaan als Senior Consultant, met de daarbij horende loonbrief, het maakte mij blij.  Of nee, ik dacht dat het me blij zou maken.  Ik droom(de) wel eens over veel geld en wat ik ermee zou doen. Geld maakt niet gelukkig zeiden ze, maar ik dacht dat het toch heel wat zou helpen.

Met de jaren komt het verstand. En ik besef dat ik de impact van geld op geluk steeds overschat heb. Geld maakt mij niet gelukkig. En ja hier komt het cliché van de week, de meest waardevolle dingen in het leven, zijn geen dingen. Familie, vrienden, tijd, een lach, plezier, liefde, een kus en een knuffel, seks, (vul zelf verder aan).

Geld doet vreemde dingen met mensen en gelukkig kan je niet alles kopen met geld. Hoe zou het zijn om nooit te moeten uitkijken naar die grotere aankoop? Om nooit te moeten sparen? Om steeds uit alles te kunnen kiezen? Om echt altijd aan je wensen toe te (kunnen) geven? Keuzestress…. Mij lijkt het als heel wat vreugde en vrijheid opgeven. Ik was vorige week erg blij met mijn dure aankoop van het jaar (ja ik ben ook tot de Mac wereld toegetreden, na lang sparen, hoeraaaa).

Wat maakte jou de afgelopen weken gelukkig? … Mijn antwoord: een boswandeling met zoon en lief (gratis),  Dot en Vie op bezoek (onze kleine helden) (gratis), knuffelen met zoonlief (gratis). Een boek lezen op mijn terras met een frisse gemberthee (gratis), een avond met een vriendin hangen in de zetel (gratis),  en de aankoop van mijn nieuwe laptop (= het plezier van de communiekant die eindelijk een grote fiets krijgt).  You can’t buy happiness denk ik.

Of toch? Uit onderzoek blijkt dat geld gelukkig kan maken, als je het kan uitgeven aan anderen. Dat weet ook Bill Gates.


Don’t get me wrong. Het niet kunnen vervullen van basisbehoeften omwille van geldgebrek, maakt zeker ongelukkig, maar teveel geld kan stinken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten