14 september 2014

Dream big


Daarnet zat ik met enkele getalenteerde en intelligente vrienden op een zonnig terras. Een leuke afsluiter van het weekend. Na enkele Duvels en een frietje brak het filosofische gesprek aan. Het deel waar ik steeds naar uitkijk! Ondanks alle bijwerkingen van de Duvels, kwamen we tot heldere conclusies. Het werd duidelijk dat we veel geleerd hebben de afgelopen 30 jaar (zo voel ik me nog), maar met veel vragen blijven zitten.

We hebben niet geleerd ons leven in handen te nemen. We hebben niet geleerd om fouten te maken. We hebben niet geleerd om onze talenten te ontdekken en ons leven zelf vorm te geven. We hebben niet geleerd om onze dromen na te jagen en we hebben niet geleerd onze comfortzone te verlaten. In tegendeel. We hebben geleerd om braaf te zijn, om te luisteren en te volgen. We hebben geleerd om niet te veel te willen. We zijn opgeleid en opgevoed om een veilig en 'comfortabel' leven te leiden. En dat hebben we, maar niet iedereen is er blij mee...

Meer en meer jonge mensen worstelen met 'het dertigersdilemma' en ze stellen zich de vraag: 'is dit het nu?'.  Ze vragen zich af wat ze willen, ze voelen zich niet goed bij hun comfortabel en veilig leven en willen 'meer'.

Steve Jobs zei: 'the age of average is over'. Onze wereld heeft nood aan meer fantasie, creativiteit en drive. EN aan grote dromen. Want grote dromen, zijn de olie voor grootse dingen.

Wij hebben geleerd om klein te denken. En daarom moeten wij, wij leerkrachten, het verschil maken voor deze generatie. We moeten ons daarvoor focussen op de 21st century skills. Geen kennisoverdracht, maar creativiteit en probleemoplossende vaardigheden, kritisch denken en ondernemerschap. We moeten in ons onderwijs (en onze opvoeding) jongeren nieuwsgierig houden en motiveren om blijvend te leren. Communicatie en samenwerking zijn essentiële vaardigheden in deze wereld. We moeten hen leren om van 1 en 1, 3 te maken. We moeten ze leren ondernemen, we moeten ze leren om te durven. Durven dromen en fouten durven maken.

Jongeren moeten leren dromen, groot dromen. Want 'only big dreams have the power to move men's souls'. We moeten samen met hen geloven, we moeten ze kansen geven, zodat ze dromen kunnen waarmaken. En zo vermijden we uitgebluste 30'ers...

Some say I dream too big, I say they think too small

5 opmerkingen:

  1. Als 30'er droom ik graag nog even mee. :)
    Grote dromen, maar ook grote angsten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ruth, blijven dromen en we moeten er dringend over bijbabbelen. En oh ja we blijven gewoon nog even 30, ik vind dat wel leuk ;-)

      Verwijderen
  2. Leer eerst klein dromen en die waarmaken vooraleer je Big gaat. Beter dat iedereen enkele van zijn kleine dromen waarmaakt , dan een paar hun grote dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @ grijze wijze, bedankt voor je comment. Je geeft me stof tot nadenken en dat is fijn. Toch ben ik het niet met je eens. We moeten genieten van kleine dingen dat is absoluut een feit. En blij zijn met kleine verwezenlijkingen dat is ook absoluut een feit. En blij zijn met kleine dromen die uitkomen, absoluut. Toch citeer ik nog graag een quote die nauw aan mijn hart ligt : 'If your dreams do not scare you, they are not big enough'. We maken onszelf vaak te klein en we dromen vaak te klein, omdat we denken dat we grootste dingen niet kunnen verwezenlijken... En net daarom is groot dromen geweldig, omdat grote dromen ons in beweging zetten. Nelson Mandela zei al dat we vaak bang zijn van grootsheid in onszelf. We zijn bang om boven het maaiveld uit te komen stelde hij. En daar heeft hij gelijk in... We hebben vaak ook geleerd om niet teveel op te vallen en niet boven het maaiveld uit te steken. Maar ik denk dat we meer kunnen bereiken moesten we minder bang zijn van die grootsheid in onszelf en anderen... Maar het, we hoeven het niet eens te zijn... blij om van gedachten te wisselen. En als ik zou moeten kiezen tussen 'iedereen die kleine dromen kan waarmaken' of 'enkelen die grote dromen waarmaken' dan zou ik je helemaal volgen en ook voor iedereen en kleine dromen gaan, maar ik denk dat het een EN EN verhaal kan zijn. Grote dromen voor iedereen ;-)

      Verwijderen